
Näin loppuvuodesta on usein ajankohtaista katsoa kuljettua matkaa sekä kulunutta, tässä tapauksessa hyvin poikkeuksellista vuotta. Katse on kuitenkin myös vahvasti tulevassa. Tutustu siis Veken tarinaan, tuoreimpiin kuulumisiin sekä tulevaisuuden suunnitelmiin.
Juuret vahvasti pohjoisessa
Veke on Pohjois-Suomesta, Ranuan kylältä lähtöisin oleva perheyritys, joka on kasvanut yhdeksi maamme johtavista huonekalujen sekä sisustustuotteiden verkkokaupaksi. Veijo “Veke” Ranua perusti yrityksen rohkeasti 90-luvulla, jolloin Suomessa elettiin laman aikaa.
– Kun lama vei kylän ainoan huonekalukaupan, tuli tilaisuus tehdä omasta unelmasta totta, aiemmin huonekalutehtaan kauppiaana toiminut Veijo Ranua muistelee.


Vain kuukausi ensimmäisen liikkeen avaamisesta Veke perusti jo toisen liikkeen Posiolle. Yrityksen kasvaessa Veke avasi myymälän Rovaniemelle vuonna 2000. Ouluun yritys puolestaan laajensi vuonna 2018, ja pari vuotta myöhemmin Vantaalle. Vaikka yritys on laajentanut yhä etelämmäs, Veken alkuperäinen myymälä ja 4000 neliöinen keskusvarasto ovat yhä Ranualla. Ranuan myymälätoiminnan jatkoa tosin mietitään käynnissä olevan loppuunmyynnin jälkeen, mutta keskusvarasto säilyy ennallaan. Kasvu on myös tuonut mukanaan investoinnin uuteen, Lahdessa sijaitsevaan varastoon vuonna 2019. Kulunut, poikkeuksellinen vuosi on vauhdittanut yrityksen myyntiä entisestään.
– Vuoden 2020 liikevaihtoennuste on noin 24 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 14 miljoonaa euroa, Veken nykyinen toimitusjohtaja Markus Ranua kertoo.

Pikkukylän huonekaluliikkeestä yhdeksi alansa johtavaksi verkkokaupaksi
Veken enemmistöomistus siirtyi Veijo Ranuan pojille Markus, Matias ja Miikka Ranualle huhtikuussa 2020. Markus Ranua aloitti toimitusjohtajana kesäkuussa. Pojat ovat olleet yrityksessä mukana vuodesta 2008, jolloin he toivat idean huonekalujen myymisestä verkkokaupan kautta. Pienesti aloitetun verkkokaupan rooli kasvoi vähitellen. Nykyään Veke.fi toimii koko Suomessa tarjoten trendikkäät huonekalut, matot, valaisimet sekä sisustustuotteet edullisesti ja helposti netistä. Valtaosa yrityksen myynnistä tulee juuri verkkokaupan kautta. Tänä päivänä Veke onkin alansa voimakkaimmin kasvava verkkokauppa kotimaassamme.

Koulutusmahdollisuuksia ja kiikarissa kansainvälistyminen
Voimakkaan kasvun myötä Veke on tuplannut henkilökuntansa nopeasti. Veke työllistää nykyään yhteensä yli 80 henkeä. Vielä kaksi vuotta sitten määrä oli 40. Yrityksessä panostetaan kasvavan henkilökunnan osaamiseen. Veke tarjoaakin Ranuan keskusvaraston työntekijöilleen huhtikuussa 2020 alkanutta sisälogistiikan ammattitutkintoa. Koulutus toteutetaan oppisopimuksella yhteistyössä TTS Työtehoseuran sekä Lapin koulutuskeskus REDUn kanssa.
– Tavoitteenamme on edelleen kehittää ja parantaa liiketoimintamme keskeistä osa-aluetta, logistiikkaa. Panostamalla työntekijöiden osaamiseen systemaattisella koulutuksella parannamme työturvallisuutta, työssä viihtymistä sekä yrityksen kilpailukykyä, Markus Ranua kertoo.


Koulutusmahdollisuudet tulevat pian lisääntymään. Vuonna 2021 yrityksen sisällä lanseerataan “Veke akatemia”, jonka sisältämä koulutuskalenteri tarjoaa koko henkilökunnalle monipuolisesti koulutusmahdollisuuksia. Katse on muutenkin vahvasti tulevassa.
– Tarkkailemme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Kehitämme niin osaamista, järjestelmiä kuin asiakaskokemusta vieläkin hienompien tuloksien saavuttamiseksi. Olemme pohtineet myös kansainvälistymistä, Markus Ranua summaa.